Waarom worden we hangry?

Waarom worden we hangry?

Hangry (han-gree) adj: a state of anger caused by lack of food; hunger causing a negative change in emotional state.”

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben zelf met enige regelmaat hangry. Bijvoorbeeld tijdens het winkelen, boodschappen doen of als ik hard aan het werk ben en te lang wacht om weer te gaan eten. Vandaag nog, toen we de zolder aan het schilderen waren en het opeens al lang lunchtijd was geweest (en omdat schilderen ook stom is). Dan word ik chagerijnig, heb ik een kort lontje en is meteen de hele sfeer verpest.

Vaak heb ik het pas door als het al te laat is, terwijl mijn hongermelder over het algemeen prima werkt (lees: elke 2 minuten ongeveer). Zodra iemand me dan te eten geeft dan is binnen no time mijn humeur weer helemaal hersteld, maar hoe komt het eigenlijk dat je überhaupt hangry wordt? Iedereen heeft namelijk wel eens honger, maar we worden er niet elke keer boos van…

Overcompensatie

Als je te lang niets gegeten hebt dan daalt je bloedsuikerspiegel snel. Op zich niet zo heel erg, alleen je hersenen denken daar anders over (pun intended heheh). Zij zien een te lage bloedsuikerspiegel namelijk als levensbedreigend en gaan daarom het gebrek aan glucose compenseren met de aanmaak van hormonen als cortisol en adrenaline.

Zowel cortisol als adrenaline zijn zogenaamde stresshormonen die je lichaam aanmaakt in dreigende situaties, zoals wanneer je achtervolgd zou worden door een cheeta bijvoorbeeld. Geen wonder dat je daar chagerijnig en misschien ook wel een beetje agressief van wordt toch? Je lichaam gaat in survival modus en heeft geen interesse om nog gezellig of aardig te zijn, maar wil alleen maar ETEN!

Meer ellende

Behalve dat je er dus agressief van wordt/kunt worden, heeft een te lage bloedsuikerspiegel nog meer gevolgen. Zo kun je je op zo’n moment veel moeilijker concentreren en je erg vermoeid voelen. Ook weer van die dingen waar je niet op zit te wachten op het moment dat je toch al honger hebt, right? Want hoe moet je je dan concentreren op wat je wilt gaan eten of waar haal je de energie vandaan om het klaar te maken!?

Eet!

Zorg er daarom voor dat je op tijd eet, niet alleen voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen. Niemand zit te wachten op een chagerijn, dus neem bijvoorbeeld snacks mee tijdens een dagje uit of in situaties waarbij je niet zomaar eten kunt kopen ergens. Deze gezonde muffins zijn ideaal voor onderweg en zitten ook nog eens vol met goede voedingsstoffen, waardoor je langer door kunt zonder weer hangry te worden!

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.