Snelle en gezonde pizzabodem

Snelle en gezonde pizzabodem

Pizza: I love it! Wat mij betreft kan pizza wel altijd en overal. Je kunt eindeloos variëren met smaken, bodems en toppings dus ik krijg er eigenlijk nooit genoeg van. Helaas zijn de meeste pizza’s niet heel erg goed voor ons. Kant en klare versies zitten vol met zout en conserveringsmiddelen en bevatten helaas maar weinig goede voedingsstoffen. Dat kan natuurlijk ook gewoon anders door zelf deze gezondere pizzabodem te maken! Omdat je niet hoeft te wachten tot het deeg gaat rijzen is deze pizzabodem ook nog eens extra snel klaar, dus dat betekent sneller eten 😉


Wat heb je nodig?

Dit recept is voor 1 medium pizzabodem.

  • 60 gram volkoren speltmeel
  • 60 gram magere kwark
  • 1 theelepel olijfolie
  • 1 theelepel bakpoeder
  • snufje zout

Keukenspullen

  • Beslagkom
  • Deegroller

Bewaaradvies

  • Bewaar de gebakken pizzabodem maximaal 2 dagen in een afgesloten bak in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 170°C. Doe het speltmeel in de kom en roer even door met een lepel zodat er geen klontjes in zitten. Schep de kwark erbij en voeg ook de olijfolie, het bakpoeder en het snufje zout toe. Kneed het geheel met je handen tot een stevige deegbal.

Te plakkerig? Voeg een klein beetje extra meel toe. Te droog? Voeg nog een beetje kwark toe.

Bestuif je schone aanrecht met een beetje meel en leg de deegbal hier op. Gebruik de deegroller om er een pizzabodem van ongeveer 1 cm dik van te maken. Pak de pizzabodem voorzichtig op en leg deze op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Beleg de bodem met alles wat jij op je pizza wilt en bak deze in 20 minuten gaar in het midden van de oven. Op mijn pizza vind je o.a. tomatensaus, salami, paprika, ui en een beetje cheddar.




2 thoughts on “Snelle en gezonde pizzabodem”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.