Voeding tracken: hoe en waarom ik dat doe

Voeding tracken: hoe en waarom ik dat doe

Afgelopen week deelde ik in mijn Instagram story een screenshot van de My Fitness Pal app, waarin ik mijn voeding bijhoud. Naar aanleiding daarvan kreeg ik een hoop vragen en commentaar in mijn inbox. Reden genoeg om hier een korte blog aan te besteden waarin ik antwoord geef op de meest voorkomende vragen.

Wel wil ik even voorop stellen dat wat voor mij werkt, niet ook voor jou hoeft te werken. Probeer je eigen weg te vinden als je ook aan de slag gaat of bent met het tracken van voeding. Zorg dat je duidelijk hebt wat je wilt bereiken met het bijhouden van wat je eet en stel je doelen daar op in.

En voor de mensen die commentaar hebben op het feit dat ik mijn voeding track, heb ik eigenlijk maar één mededeling: bemoei je met je eigen zaken. 🙂

Waarom track jij je voeding?

Als je me al wat langer volgt, weet je dat ik veel ben afgevallen. In die periode heb ik nooit calorieën geteld of iets dergelijks en dat ging me toen goed af. Mijn grote valkuil is dat ik snel teveel eet (daarom was ik ook dik, duh), omdat ik nooit vol zit of misselijk word o.i.d. en in de afgelopen tijd heb ik gemerkt dat dat overeten er langzaam weer aan het insluipen is.

Door het tracken van mijn voeding krijg ik meer inzicht in welke hoeveelheden/porties ik nodig heb per maaltijd om “gewoon” genoeg te hebben en zonder hongergevoel de dag door te komen. Indien nodig pas ik op den duur hier en daar hoeveelheden aan in bepaalde gerechten en creëer zo een goede balans voor mezelf. Dit voorkomt voor mij het onnodig overeten en zorgt ervoor dat ik op gewicht blijf, terwijl ik wel gewoon kan genieten van eten dat ik lekker vind. Zolang het maar binnen de lijntjes past 🙂

Wat is het nut van voeding tracken?

Veel mensen beginnen met het tracken van voeding als ze bepaalde doelen hebben, zoals afvallen of juist aankomen. Door bij te houden wat je dagelijks eet krijg je een goed inzicht in je eetgewoontes en waar je bijvoorbeeld gezondere keuzes zou kunnen maken. Daarnaast ben je door het tracken ook bewuster met je voeding bezig en denk je misschien een keer extra na voordat je klakkeloos een stuk chocolade of dat extra broodje gaat opeten. Je moet het tenslotte wel invoeren en je wilt natuurlijk wel gewoon je gestelde doelen halen, zowel die in je tracking app als die op de langere termijn!

Compenseer je als je een dag teveel hebt gegeten?

Hoewel ik mijn voeding track, is het binnen die gestelde calorieën eten voor mij geen harde eis. Na mijn afvalproces heb ik een hele tijd gestruggled met een obsessie voor eten en was constant bang om weer aan te komen. Dat wil ik echt niet meer en daarom ga ik niet compenseren als ik een dag “teveel” heb gegeten. Ik let zeker op wat ik in mijn mond stop, maar wil me niet schuldig voelen of mezelf straffen met een dag honger lijden wanneer ik een keer teveel gegeten heb.

Hoe doe je het met gezinsgerechten zoals ovenschotel, lasagne of stamppot?

Wanneer ik een gezinsgerecht maak zoals een ovenschotel, maak ik een ruime inschatting van wat ik ga eten. Het is natuurlijk lastig om het uiteindelijke gerecht te wegen en in te voeren, daarom voer ik zelf hoeveelheden van de ingrediënten in. Dus wanneer wij een pizzaschotel eten dan weeg ik de pasta, saus, paprika, ui, salami en mozzarella vooraf apart. Van alle ingrediënten pak ik dan ongeveer 1/3 van het totale gewicht en zorg dat ik dan aan het einde ook 1/3 uit de ovenschaal schep (of pas dit aan op de portiegrootte die je zelf neemt). Op deze manier is het natuurlijk zo dat je invoer misschien niet 100% overeen komt met wat je daadwerkelijk gegeten hebt, maar zoals ik aangaf is het aantal calorieën per dag voor mij een richtlijn en geen harde eis.

Wat doe je als je buiten de deur gaat eten?

Wanneer je buiten de deur gaat eten is het lastig om alles tot op de gram in te kunnen voeren. Meestal maak ik dan zelf een inschatting van porties of ik zoek een soortgelijk gerecht in de database van mijn app en voer die in. Het inschatten van hoeveelheden en gewicht van iets leer je op den duur steeds beter wanneer je thuis zelf alles afweegt, dus op deze manier kom je dan toch nog in de buurt van het eigenlijke aantal calorieën.

Wat ik eigenlijk het belangrijkst is aan buiten de deur eten is het genieten! Als je uit gaat eten weet je sowieso dat je meer calorieën eet dan je thuis zou doen en dat is dikke prima, als je het met mate doet. Ga niet in een restaurant je druk zitten maken over de calorieën die je die avond eet, want daar is het leven te kort voor. Je wordt niet dik van een keer teveel eten, daarvoor moet je structureel echt veel teveel eten.

Hoe doe je het met bakolie en dressing?

Een van de meest gemaakte fouten bij het tracken van voeding is inderdaad het niet invullen van olie en sausjes. Een eetlepel olijfolie voegt namelijk zo al 90 kcal toe aan je inname en als je telkens van die kleine hoeveelheden vergeet in te voeren (of bewust niet invoert natuurlijk), kun je alsnog meer calorieën binnen krijgen dan je bedoeling is.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.